قصاب ها دائم چاقوشوون تیز می کنند، چرا؟
چون چاقو به گوشت خورده، و گوشت نرمه ، و نرمی موجب کند شدن چاقو شده.


بزاز ها ، دائم قیچی شونو تیز می کنند ، چرا؟
چون با پارچه سر و کار داشته ، پارچه نرمه ، لطیفه به همین خاطر قیچی رو کند کرده.

تونستم منظورم برسونم؟

خواستم بگم اگر کسی نقش قیچی بازی کرد تو نقش حریر ، ابریشم، ومخمل بازی کن!
نتیجه هم معلومه ، حداقلش اینه که او هم دست از تیزی و تندی خودش بر میداره ، و کند میشه.

نرمی ، ملایمت ، ملاطفت شیوه زیبای پیامبر نازنین بود،

در وصف آن حبیب حق آمد گفته اند :

         " کان الین الناس"

یعنی ازهمه نرمتر و نرمخوتر بود.

وقرآن هم روی همین ویژگی انگشت تاکید نهاد و فرمود:

             "لنت لهم"

تو آدم نرمخویی بودی، وبخاطر همین هم شمع جمع شدی ، وهمه پروانه وار گرد تو آمدند.
فدای مهربانی ات رحمت اللعالمین...

_________________________________________________________

این متن چندی پیش در تلگرام برایم ارسال شد.وقتی این متن را خواندم فکر کردم که کار تربیتی نیز همین طور است.
یکی از متربیان بود که بسیار پرخاشگر بود.مدام به همه می پرید و اذیت می کرد.من هم سعی می کردم با او مدارا کنم. البته تا زمانی که حق دیگری ضایع نمی شد.تا جایی که مربوط به من بود با او مهربانی می کردم و اگر به بقیه مربوط می شد و من مجبور بودم با او برخورد کنم،در جای دیگری به نحوی که منجر به تایید کار اشتباه او نشود دل او را به دست می آوردم.
نتیجه این شد که اکنون پس از یک و نیم سال که از اولین دیدار ما می گذرد،بسیار آرام و منطقی تر شده.نسبت به قبل تقریبا با کسی دعوا نمی کند(به جز تا حد طبیعی که به سن او مربوط است.)
یاد آن حدیث افتادم که امیرالمومنین(ع) فرمودند:با خشم تربیت ممکن نیست.
ان شاء الله که پیرو سنت رسول الله(ص) باشیم.