اصل یازدهم(قسمت اول):احساس کرامت
  • احساس کرامت،حافظ سلامت روانی،اجتماعی و اخلاقی و پشتوانه تحرک و مسئولیت پذیری انسان است.آن را پیوسته برای متربی خود تامین کنیم.
  • ملاک ارزیابی دیگران به چیست؟به چه دلیل عده ای بزرگ و عده ای کوچک اند؟
    • بعضی یا عموم مرده ملاک را پول می گیرند.
    • بعضی دیگر ملاک را قضاوت دیگران می داند.اگر دیگران او را ستودند او مهتر است و اگر بد معرفی کردند او کهتر است.
سوال:اینک سوال این است که دو ملاک"پول" و "ارزیابی اجتماعی" را چگونه می سنجیم؟آیا این دو فی نفسه صاحب ارزش اند؟
    • ملاک سوم مقایسه انسان است با خودش.از این حیث که انسان است دارای کرامت و ازش است.

این سطح از نگرش ما رابه "کرامت نفس" نزدیک می کند.


  • کسی که خود را با ملاک های انسانی و دارایی های فطری می سنجد،به کمتر از بهشت راضی نمی شود.
  • کرامت نفس یعنی ارزیابی خود به کمک ارزش و دارایی های خویشتن و یا به عبارت دیگر ارزشمند دانستن و توانا و قابل شمردن خود که در روان شناسی به آن "عزت نفس"می گویند.
قابلیت های انسان
لذا انسان هرچه بیشتر قابلیت ها،توانایی ها،دارایی ها و سرمایه های درونی و فطری خود پی ببرد،هر چه بیشتر جهان عظیم وجود خود را کشف نماید بیشتر به کرامت نفس می رسد.
عدم کرامت ناشی از عدم شناخت این سرمایه ها و قابلیت هاست.

فرق کرامت نفس با خود بزرگ بینی
  • در خود بزرگ بینی انسان خود را با دیگران می سنجد و لذا ارزشی برای دیگران قائل نیست ولی در احساس کرمت نفس به خود مراجعه می کند و به عنوان انسان برای همه حتی مخالفان خود احترام قائل است.
  • انسان خودبزرگ بین از انتقاد می ترسد و از تمجید خوشحال می شود.ولی انسانی که کرامت نفس دارد از انتقاد دیگران آزرده نمی شود و تعریف دیگران او را سرمست نمی کند.
  • کسی که خودبزرگ بین(تکبر)است،تعریف های غیر واقعی از خود می کند ولی انسان صاحب کرامت نفس از خود تعریف نمی کند و لاف نمی زند.
  • در خود بزرگ بینی نوعی احساس حقارت وجود دارد ولی در احساس کرامت نه
امام صادق(علیه السلام) در این باره فرمودند:
ما من رجل تکبرا او تجبر الا لذله و جدها فی نفسه.
هیچ کس نیست که تکبر کند یا خود را بزرگ بشمارد مگر به خاطر حقارتی که در نفس خود می یابد.

وسایل الشیعه ج 15 ، ص 380 ، ح 20801