اصل نهم:محبت،نیاز مستمر
- محبت نیاز مستمر و همیشگی ماست و آن جایگاهی است که هر کسمی تواند در قلب دیگریداشته باشد.هرگز متربی خودرا بامحروم کردن ازمحبت تنبیه نکنیم.
- داشتن کمال و مأوا برای تعلق ضروری است.
- خانه مأوای ماست ولی خانه دل هم نیاز به مأوا دارد.
- مربی و متربی باید خارج از مقررات رسمی وآموزشگاهییکدیگررا دوست داشته باشند و نوعی تعامل دو سویه دراین زمینه برقرار شود.
- محبت طنابی است آویخته بین مربی و متربی که هرگز نباید پاره شود.البته محبت کم و زیاد می شود ولی قطع نمی شود.
- خطای متربی جزایحذف محجبت ندارد.بلکه جزای آن کاهش نسبتی توجه است.
اصل دهم:اندیشه،جوهر انسانیت
- اندیشه جوهر انسانیت است.مشتریان حقیقی اندیشه ها و از آن جمله اندیشه فرزند خویش باشیم تا از این طریق او را هرچه بیشتر به انسانیت نزدیک کنیم.
- روابط باید بر اساس"منطق،استدلال و اندیشه"باشد.
- تعیینروابط بر اساس زرنگی،پرخاشگری،حفظ جایگاه اجتماعی با حرص و دوز وکلک،تماما روابط غبیر انسانی است.
- پرورش بعد عقلانی و مدلل بار آمدن متربی کار بزرگ تربیتی است.
- متربی باید یاد بگیرد: قُل الحَق،ولو علی انفسکم
- متربی باید یاد بگیرد که:لا یَجرِمَنَّکُم شَنَآنُ قَومٍ عَلىٰ أَلّا تَعدِلُوا ۚ اعدِلوا هُوَ أَقرَبُ لِلتَّقوىٰ
اى کسانى که ایمان آوردهاید، همواره براى خدا [به حق گفتن] برپا بوده گواهان به عدل و داد باشید، و دشمنى گروهى شما را بر آن ندارد که عدالت نکنید، عدالت کنید که آن به پرهیزگارى نزدیکتر است و از خدا پروا کنید.
- متربی باید یاد بگیرد که ما در مقابل متاع اندیشه و فکر،موم و رام هستیم اگر چه بر ضرر ما باشد.اگر در کلاس مطلبی که درست بود،عذر خواهی کرده و او را بستائیم.
- عقل و عاطفه دو بال ارتباط اند که عقل زیر بناست.اگر قرار است کسی را دوست بداریم یا با کسی طرح دوستی بریزیم،حتما باید مبنای عقلی داشته باشد.حتی دشمن را باید علاقلانه و بعد به اندازه اعتدال با او دشمنی کنیم.
- خود مشتری برای اندیشه باشیم و اهل علم را ترک نکنیم.
- از میان رفتارهای متربی آنچه مبتنی بر اندیشه است را بشناسیم.مثلا در دوران امر،بین شیرین زبانی و کلامی که بر اساس منطق است آن کلام را ترجیح داده و تشویق بنماییم.
- کلام مستدل مربی را ولو به ضرر ماست با بشاشت وجه بپذیریم.
- شرایط لازم را برای فعال کردن ذهن متربی فراهم آوریم.مثلا سوال های خوبی برای او مطرح کنیم.جریان فکر او را پیگیری نماییم و او را با موفقیت هایی که برانگیزاننده اندیشه است مواجه سازیم.