الحمد لله رب العالمین و السلام و الصلاه علی محمد و آله الطاهرین و اللعنة دائمة علی اعدائهم اجمعین

و بعد چنین می گوید این مجهور ضعیف الحال،و گرفتار دام امانی و آمال،عبّاس بن محمد رضا القمی بَصَّرَهُ الله عُیوبَ نفسِه،که بر هر عاقلی واضح و مستنیر است که سبب شرافت بنی نوع انسان بر سایر حیوانات،دفع ملکات ردیه و صفات رذائل،کسب اخلاق حمیده و فضائل است،و به حکم عقل و نص مستفیض نقل،بر هر یک از افراد و سالکین منهج سداد،لازم است که اولا از آیینه دل زنگ رذائل را زائل و بعد از آن به حلل فضائل آن را نائل سازند،چنانکه گفته شده:

روی جانان طلبی آیینه را قابل ساز

ورنه هرگز گل و نسرین ندهد آهن و روی

و نیز ظاهر است که تخلیه از صفات ناپسند و تحلیه به ملکات ارجمند،موقوف است به شناختن آنها و کیفیت معالجات مقرره و متکفل تفصیل این مطلب علم اخلاق است و علماء ما(رضوان الله علیهم)در این علم کتاب های بسیاری تالیف فرموده اند.از جمله کتاب مصفّنه در این فن،که منظور نظر انام و مقبول بین الخاص و العام است،کتاب شریفه "معراج السعاده" است که از قلم درر بار عالم عامل،عارف واصل،حکیم کامل،فقیه فاضل؛جناب ملا حاجی احمد نراقی(قدی سره)بیرون آمده و الحق کتابی بهتر از آن به زبان فارسی در این فن شریف تالیف نشده؛و بر طالبان مراتب سعادت لازم است که در همه حال آن کتاب مستطاب را با خود داشته باشند و از فوائد آن بهره مند شوند؛ولکن چون آن کتاب شریف کثیر الحجم و پر وزن است و همراه داشتن آن در همه حال برای خصوص از برای غالب مردم متعّسر بلکه متعّذر است.لهذا این بنده غالب مطالب آن را بطریق اختصار در این رساله در ضمن چند مقامات آورده ام تا آ« که حمل و نقل آن از برای هرکسی سهل و آسان باشد و نامیدم آن را به:

(اَلمَقاماتُ اَلعَلِیَّةُ فی مُوجِباتِ السَّعادَةِ الاَبَدِیَّةِ)

و مرتب گردانیدم آن را به یک مقدمه،دو باب و یک خاتمه؛وَ مِنَ اللهِ تَعالی اَرجُو التَّوفیقَ وَ الاِعانةَ.