این سوال در واقع یه سوال بنیادیه که چرا باید کار فرهنگی کرد؟

خیلی ها جواب های مختلفی رو به این سوال دادند،ولی من می خوام اون جوابی رو بدم که خودم رو تو این عرصه کشوند.در خصوص اهمیت کار فرهنگ حضرت آقا می فرماید:

فرهنگ، اساس کار ماست. در واقع، فرهنگ با همه شعب آن، یعنی علم و ادبیّات و غیره، روحِ کالبد هر جامعه است. بدون شک، فرهنگ مثل روح است. بلاشک فرهنگ است که جامعه را به اصل کار یا بیکاری، به کار تند یا کُند و به جهتگیری خاص یا به ضدّ آن جهتگیری وادار می‏کند. بنابراین نقش فرهنگ، نقش روح در کالبد اجتماع - کالبد بزرگ انسانی - است.

{مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای انجمن اهل قلم 1381/11/7}

این یک اصل بدیهی است که هر چقدر هدف یک مجموعه بزرگتر باشد،برنامه ریزی برای آن نیز باید دقیقتر باشد.ادیان الهی که از جانب خدا برای هدایت بشر آمده اند همه یک هدف را دنبال می کردند و آن عبارت بود از اعتلای کلمه حق

در همین سه کلمه یک برنامه عظیم تعریف شده که پایان آن تا تصرف عالم ادامه دارد.برای به سرانجام رسانی این هدف بزرگ باید از تمام ظرفیت ها استفاده کرد یا به عبارت دیگر جهت گیری کلی همه برنامه هایی که داده می شود باید در راستای همین هدف باشد.

کار تمام انبیا از حضرت آدم(ع) تا حضرت خاتم(ص) و تمام ائمه و در واقع تمام دستوراتی که خداوند به بشر داده در راستای همین هدف بوده که تجلی آن در برنامه حضرت حجت(عج) می باشد.جهت گیری هر تلاش الهی که در طول تاریخ به وقوع پیوسته در همین راستا بوده.

خب،پس ما میراث دار تلاشی هستیم که پیامبر(ص)23 سال به پای آن خون دل خورده،فرق امیرالمومنین(ع) در آن شکافته شده و امام حسین(ع) را به قتل گاه کشانده است.پس ما وظیفه داریم که به اندازه وسع خود بکوشیم تا زمینه ظهور حضرت را آماده کنیم.برای اینکه بگیم چقدر دشمن به عمق جامعه مون نفوذ کرده،یه قسمتی از مصاحبه ای رو میارم که با یکی از اساتید، انجام شده:

 

 

بسیار ممنونم از توضیحاتتون.لطفاً نظرتون رو در رابطه با کارهای فرهنگی در سطح جهانی ، کشوری و شهر مقدس قم علی الخصوص مسجد ...  بفرمائید:

-       در رابطه با این موضوع بسیار واضحه که دشمن هدف اصلین نظام شیعه و مذهب تشیع در دنیاست . اونا هیچ مذهبی رو برای منافع و مقاصد شوم خودشون خطرناک تر از شیعه نمی دونند.

این که ما باید کار کنیم و دشمن در سطح جهانی از همه جهات و جوانب حملات بی سابقه ای رو علیه ما شروع کرده ، جای بحث نیست این امر روشنی هست . اصرار ما هم به کار فرهنگی همین حجم بالای حملات دشمن علیه مذهب و مکتب ماست.

دشمن از جوانب مختلفی از قبیل : فرق انحرافی ، مکاتب بشری انحرافی مثل اومانیسم و ... ، ترویج فساد و فحشا ، شبهه افکنی و طرح مسائل به اصطلاح روشنفکری ، فریب جوانان ، خرید افکار ، راه اندازی سایت ها و وبلاگ و تلکس های خبری که همه تریبون دروغ پردازی دشمن شده و با بکارگیری ابزار هایی چون : تخریب ، ترعیب و تطیع به کمک مثلث زر ، زور و تزویر  برای نیل مقاصد شومشون دارن تلاش می کنن و همه جهان اسلام باید بیدار باشد و ایستادگی کنه .

در سطح کشور ی هم متولیان کار فرهنگی تعریف شده هستند سازمان هایی مثل : شؤرای عالی انقلاب فرهنگی ، وزارت ارشاد اسلامی ، سازمان تبلیغات اسلامی و ... وظیفه فرهنگ سازی دارند که البته وضع فرهنگی کشور آنقدر اسف باره که نیازی به گفتن نیست و همه دارن می بینن و آنچه که عیان است چه حاجت به بیان است .

در سطح شهر مقدس قم کار بسیار عالی داره میره جلو ما چند تا کانون داریم که در سطح بین المللی فعالن  ولی با توجه به بستر فراهم و امکانات مناسب و ظرفیت بالای شهر که همه مراجع و علما و نخبگان هستند انتظار بیشتری از قم میره که ان شاءالله به فضل خداوند این وضعیت روز به روز ترقّی خواهد یافت .

اما در رابطه با مسجد ...  واقعاً اوضاع نابسامانی تا زمانی که یک واحد فرهنگی منسجم نیاد سرکار و اختلافات کنار گذاشته نشه و دلسوزانه کار نشه نمی شه گفت داریم فعالیت می کنیم . تا زمانی که دعواهایی از جنس من نبود دستم بود تقصیر آستینم بود به راه باشه و جریان های پیرمردی عصر جاهلیت فعال باشه کار به جایی نمیرسه ، اگه قرار باشه هرکس حرف خودشو بزنه و هر کس یاوه سرائی کنه و به ساز خودش برقصه که نشد مسجد میشه بازار شام !!!؟

همه باید با هم در فضای کاملاً صمیمی و یک دل و با معنویت بالا کار کنند تا موفق بشیم.

-       باتوجه به مطالبی که گفتید رسالت این گروه رو چی می دونید؟

-       اجازه بدید جواب این سؤال رو در 2 بخش ارائه کنم :

اول اینکه  : حضرت علامه حسن زاده (حفظه الله) در کتاب هزار و یک کلمه می نویسد : عده ای از علمای ما در یک سالی که به حج مشرف شدند پشت دیوار قبرستان بقیع در مدینه منوره به شرف ملاقات امام زمان (عج) رسیدند . در اول دیدار 10 سؤال می پرسند که سؤال نهم این بود که : آقاجان سربازان شما از کجا هستند ؟ حضرت می فرمایند : سلام من رو به پدر و مادرهای ایرانی برسونید و بگید پسرهاتون رو خوب تربیت کنید من سربازام رو از بچه های ایران می خوام .

دوم اینکه : دشمن بیکار نشسته و هدفش نابودی ماست .

بر اساس این دو مطلب رسالت این گروه رو تربیت سرابازان امام زمان (عج) و مقابله تمام قد با جبهه استکبار می دونیم .

 

 

 

 

 

برخی می گویند که:دشمن به این قدرت دارد پیشروی می کند،از دست شما چند نفر چه کاری بر می آید؟

ولی ما می گیم:

به راه بادیه رفتن،به از نشستن باطل

که گر مراد نجویم،به قدر وسع بکوشم

بعضی ها هم میگن:که بابا،سر و کله زدن با این همه آدم خیلی سخته،سری رو که درد کنه که دستمال نمی بندن.ولی ما از قول حافظ میگیم:

نازپرورد تنعّم نبرد راه به دوست

عاشقی شیوه رندان بلا کش باشد

یه عده ای هم هستن که می خوان کار کنن ولی نمی دونن چه طور.این عده سه  دسته می شن:دسته اول چون این که نمی دونن باید چه کار کنن اصلا کار نمی کنن.یه دسته که از همه خطرناک تراند میان و کار رو شروع می کنند ولی به علت نداشتن دانش این کار باعث دفع افراد از مساجد و گروه های فرهنگی میشن.همواره باید خطر این گروه رو جدی گرفت.دسته سوم هم میرن و پس از کسب دانش لازم وارد کار می شن که به قول ما،همان مبارزین جبهه فرهنگی اند.

این گروه سوم در نزد خداوند،عزیز ترین دسته در میان مخلوقات اند.کسانی دین خدا را در زمین گسترش می دهند.دعای 27 صحیفه سجادیه،دعا در حق مرزداران است.هنگامی که به تفاسیر این دعا مراجعه می کنیم می بینیم که معنای مرزداران،مرزداران اعتقادی است.امام علی (ع) درباره ی منتظرانی که در عصر غیبت ،برای آماده سازی ظهور تلاش می کنند،فرمود:

فَبِاَبی واُمی منْ عدة قَلیلَۀ اَسمائُهم فی الاَْرضِ مجهولَۀٌ

پدر و مادرم فدای گروه اندکی باد که در زمین ناشناخته اند.(معجم احادیث الامام المهدى، ج 3، ص 10)

امام رضا(ع) در حدیثی فرمودند:

رَحِمَ اللهُ عَبدًا أَحیَا أَمرَنَا فَقَلتُ لَهُ: وَ کَیفَ یُحیِی أَمرَکُم؟ قَالَ: یَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ یُعُلِّمُهَا النَّاسَ فَإنَّ النّاسَ لَو عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلامِنَا لاتَّبَعُونَا

خدا رحمت کند بنده‌ای را که امر ما را زنده کند. {راوی} به ایشان گفتم: امر شما را چگونه زنده می‌کند؟ فرمود: علوم ما را فرا می‌گیرد و آن را به مردم می‌آموزد، که اگر مردم نیکویی‌های سخن ما را می‌دانستند از ما پیروی می‌کردند.

(میزان الحکمة، ج 8، ح 13797)