آخرین باری که نماز خوندن بهتون حال داده کی بود؟

تا حالا یه نماز خوب خوندیم؟

اصلا یه نماز خوب چه ویژگی هایی داره؟

همه ما تا اسم یه نماز خوب میاد،اولین تصویری که تو ذهنمون تداعی می شه یه نمازیه که همش گریه و خشوع در برابر خدا باشه،در سرتاسر نماز حضور خدا حس بشه،اینقدر خودت رو رو به خدا نزدیک حس کنی که دیگه به هیچ چیز دیگه توجه نکنی.

همیشه این ها رو برا ما گفتن.آره ،همه این ها هست ولی هیچ کدوم این ها نیست.یعنی هیچ موقع نگفتن که اگه می خواهی به این جا برسی باید چه مراحلی رو طی کنی.لابد باید مثل دراویش همش گوشه خانقاه بشینی و مشغول ذکر و دعا و مناجات باشی تا بتونی یه همچین نمازی بخونی!!!

الان می خواهم بگم که یه نماز خوب خوندن اصلا هم کار سختی نیست.چون اگه کار سختی بود خدا اون رو ستون دین قرار نمی داد.اگه ستون دین یه کار سختی باشه اون وقت عمل به اون دین هم کار سختی میشه و خدا تو آیه 185 سوره بقره نمی گفت که:

یُرِیدُ اللّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلاَ یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَلِتُکْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُکَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَاکُمْ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ

خدا براى شما آسانى مى‏خواهد و براى شما دشوارى نمى‏خواهد تا شماره [مقرر] را تکمیل کنید و خدا را به پاس آنکه رهنمونیتان کرده است به بزرگى بستایید و باشد که شکرگزارى کنید .

 برا خوندن یه نماز خوب باید فقط دو تا کار بکنی:

1)تصورت رو راجع به یه نماز خوب عوض کن.این هایی رو که تو بالا گفتیم شرط اصلی یه نماز خوب نیست،یعنی فعلا برا اون هایی که مثل من هنوز نتونستن خودشون رو درست کنن،نیست.افرادی مثل آیت الله بهجت(ره)،علامه حسن زاده(حفظه الله)،علامه احدی(حفظه الله)و ... اند که به این مرحله رسیدن.پس فکر نکن اگه تا حالا یه نماز این طوری نخوندی الان از اهالی دوزخی.

برای افرادی مثل من،نماز خوب خوندن به اینه که خودت رو در پیشگاه خدا حس کنی.یعنی بدونی که الان داری با کسی حرف می زنی که قادر مطلق در کل نظام هستیه و حرمتش رو نگه داری،حداقل تو نماز.افرادی رو هم که نام بردیم با همین کار تونستن به این جا برسن.اصلا کار سختی نیست!

2)هر از چند گاهی بریم و تو نماز کسایی شرکت کنیم که یه ارتباطی با اون بالا دارن.تو نمازشون یه حس دیگه ای هست.بلکه به برکت نَفَس حق این آدم ها بتونیم یه راهی رو برا خودمون باز کنیم.

آیت الله پناهیان رو که می شناسید.آیت الله پناهیان تو سال 85 و تو حرم امام رضا(ع)،پنج جلسه سخنرانی راجع به این موضوع داشته که از جمله کاربردی ترین و پر طرفدار ترین مباحثی است که تا کنون ارائه شده.بهتون قول می دم با شنیدن این پنج جلسه که هر کدوم در حد 60_50 دقیقه است،نه تنها نظرتون راجه به نماز،بلکه راجع به کل زندگی و اتفاقاتش عوض میشه.مباحثی که مطرح میشه دقیقا راهکار ساده خوندن یه نماز خوبه.

راه سادۀ خواندن یک نماز خوب چیست؟ مهمترین ویژگی یک نماز خوب چیست؟ چگونه نماز بخوانیم تا از نماز لذّت ببریم؟ چرا نماز در ما تاثیر نمی گذارد؟ نماز ما چه اِشکالی دارد؟... و مهمترین راه ترویج نماز چیست؟

از همه دوستان عزیز تقاضا دارم که تا می تونید در پخش این پنج جلسه بکوشید.هر بار که خواستی برا دوستت فلش پر کنی،این ها رو هم براش بریز و به اون هم بگو که این رو به دوستان دیگش بده.تا این که بتونیم به امید خدا تو درست شدن نماز جند نفر سهیم باشیم.

دانلود جلسه اول

دانلود جلسه دوم

دانلود جلسه سوم

دانلود جلسه چهارم

دانلود جلسه پنجم